Bu Blogda Ara

13 Kasım 2015 Cuma

Osman Arık'tan Otomobil Resimleri

© Osman Arık
[KanalKultur] - Peker Sanat; 9 kasım – 15 aralık 2015 tarihleri arasında, Ankara sanat sezonunun ilk sergisine, sanatçı Osman Arık ile merhaba diyor.

Sergide genç sanatçının son dönem yapıtlarından oluşan özel çalışmaları yer alıyor...

Osman Arık "Neden Araba Resimleri" başlığıyla kaleme aldığı yazısında şunları kaydediyor:

"Sanatçıların çoğu gibi ben de resim yapmaya çocukluk yıllarımda başladım. Sanki gözümü açar açmaz çizmeye başladım gibi hissediyorum. Sadece otomobil çizerdim. Kimsenin bana, "şunun resmini yap" dediğini anımsamıyorum. Kendi kendime bu işe başlamamda bir anlam vardı bence ve hayatım boyunca otomobil çizimleri yapmak için bu yüzden ısrarcı davrandığımı söyleyebilirim. İlk yıllarda kendi kendime tasarımlar yapardım daha sonra genelde klasik otomobillere ilgi duydum. Nedenini şu şekilde açıklayabilirim sanırım:

İnsanlık; modern çağda yaşamasına, neredeyse bütün teknolojik imkânlara sahip olmasına, bunları kullanabilmesine rağmen geçmiş dönemlere karşı bir özlem ve hayranlık duymaktadır. Eski kıyafetler, ev eşyaları, apartmanlar, tasarımlar, sanat eserleri vb.… Bu hayranlık yaşadığımız her anın geçmişten kopup gelmesine bağlıdır belki de. Geçmişe karşı duyulan hayranlığın en temel örneklerinden biri ise otomobillerdir kuşkusuz. Çünkü üretildikleri dönemin tasarım fikrini ve belki de sanat anlayışını yansıtırlar. Abartıyor olabilirim hatta ama her biri sanat eseri gibi geliyor bana, en azından o kaygı ile tasarlanmışlar sanki. Örneğin; üretildiği dönemin bütün özeliklerini yansıtan 1929 model Bentley Blower marka otomobilde içe-dışa doğru genişleyen daralan hatlar, yuvarlak dalgalı çizgiler ve her eski otomobilde bulunduğuna inandığım estetik kaygı bana bir heykeli anımsatıyor. Yürüyen, ses çıkaran ve hatta hız yapabilen bir heykel. Bir çok parça kaportanın altına gizlenmemiş, apaçık ortadadır. Bu durum detayları da gözler önüne serer. Detaylar her zaman ilgimi çekmiştir.

Klasik olarak tabir ettiğimiz eski dönemlere ait otomobilleri günümüzde yollarda fazla göremiyoruz. Çoğu zaman garajlarda, sergilerde, müzayedelerde rastlıyoruz. Birçok endüstriyel üründe olduğu gibi otomobillerin de zamanla değer kazandığını görürüz. Öyle ki üretildiği dönemde yüzüne bile bakmadıkları halde günümüzde ciddi fiyatlara alıcı bulabilmektedirler. Bunun aksini düşünenler de olabilir fakat birçok insanın; her yerde gıcır gıcır otomobiller dururken 60 yıllık bir otomobili hurdadan alıp, ciddi emek ve para harcayarak restore etmelerini, bunu daha çok önemsediklerini gözden kaçıramayız.

Geçmişe duyduğumuz özlemin en büyük kaynağı hiç kuşkusuz kaybedilen manevi değerler ve kültürümüzdür. Maddiyatın daha çok önem kazandığı, komşuluk ilişkilerinin bittiği, bölünmelerin arttığı modern çağda teknoloji ilerledikçe bazı değerlerimizi kaybediyoruz, tembelleşiyoruz. Maddiyatın daha çok önem kazandığı çağımızda maneviyata duyulan özlem kaçınılmaz. Otomobiller de benim için bu özlemi simgeliyor. Üretildikleri dönemin simgeleri. Resimlerime bakıp derinlere dalan insanları gördüğümde "işte başardım" diyorum. İnsanların böyle bir tuvale baktıklarında duydukları ilgi ve hayranlığa tanık olmak her zaman hoşuma gitmiştir. Bu; kimi zaman resme, kimi zaman tual üzerindeki otomobile duyulan bir hayranlık. Bunun daha güçlü hissedilebilmesi, izleyici ve eserlerim arasında daha kuvvetli bir bağ oluşabilmesi için otomobilleri tüm ayrıntılarıyla gerçekçi bir üslupla yansıtmak tercihim olmuştur.

Amacım; insanların her zaman görmeye fırsat bulamayacağı geçmişe dair bir simgeyi daha kolay ulaşılır hale getirmek, kendimi ve insanları geçmişe alıp götürmek, manevi değerlerin hatırlanmasını ve unutulmamasını sağlamak. Umarım bunu başarabilmişimdir."

Osman Arık 

1987 yılında Çankırı’nın Şabanözü ilçesinde doğdu. İlk, orta ve lise öğrenimini Ankara’da tamamladı. 2005 yılında Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim İş Öğretmenliği Ana Sanat Dalı’nı kazandı. 2009 yılında Söbütay Özer, Erol Batırbek Atölyesi’nden mezun oldu. 2008 Yılı "Work and Travel" programı ile 3 ay Amerika’da bulundu.  3 yıl boyunca İstanbul Rahmi Koç Müzesi ve Milli Eğitim Bakanlığı'nın ortak projesi olan Müzebüs'de çalıştı. Bu proje kapsamında Türkiye'nin bir çok bölgesinde genellikle köy okullarını ziyaret ederek seminerler verdi. Halen kendi atölyesinde sanat çalışmalarına devam ediyor.

Ödülleri

2014 Taurus AVM Platform A Galeri Resim Yarışması, Başarı Ödülü - Ankara
2011 Mustafa Ayaz Müzesi 1.Gençler Arası Resim Yarışması, Başarı Ödülü - Ankara
2009 Gazi Eğitim Fakültesi, Geleneksel Yıl Sonu Resim Yarışması, Başarı Ödülü - Ankara
2008 Gazi Eğitim Fakültesi, Söbütay Özer Resim Yarışması, Mansiyon Ödülü - Ankara

Kişisel Sergileri:

2012 "Yığıntı" Mustafa Ayaz Müzesi ve Kültür Merkezi – Ankara
2009 "Osman Arık" Ordu Sanat Evi - Ordu [KanalKultur]

Osman Arık Resim Sergisi / 19 kasım – 15 aralık 2015; Peker Sanat Evi, Hilal Mahallesi Alexander Dubcek Caddesi (6.cadde) 18/B, Yıldız - Çankaya - Ankara; Tel: 0312 439 30 03 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder